Nuffnang Ads

Thursday 14 February 2013

Pengalaman Menjejakkan kaki di Bukit Broga

Assalamualaikum..now 2:12 am , 15/02/13 ... Alhamdulillah diberikan peluang utk berkongsi pahit manis di Bukit Broga...

Ya Allah ! Subhanallah .. cantiknya ciptaan Allah s.w.t , sungguh tak tipu rase tenang je walaupun penat mendaki bukit..

Kisahnya awal pagi selepas subuh dalam jam 6:30pagi (semangat punya pasal bangun pagi2 tu) we all gerak dari rumah jemput kawan we all and terus gerak ke Semenyih di mana terletaknya Bukit Broga.
Otw pick up Tirah..muka2 masam di awal pagi.nyok! haha
(dari kiri tijah, adik, aku dan mariam)

Alhamdulillah we all tak sesat , jadi  sampai awal jalanraya pun lengang sbb mase tu Chinese New Year dan cuti . Dri Ampang ke Broga tu adalah dalam tak sampai 45minit sbb segala lancar. Around 8am we all memulakan pendakian, aku buat muka cool la macam biasa padahal bru kat kaki bukit tu dah penat hahaha..

Trek ke Broga tak ada la jauh sgt mcm Bukit Seputih yg aku pernah naik kat Ampang dulu. Cuma ada beberapa situasi bukit di Broga ni agak curam jugak la dan berpasir jadi menjadikan licin untuk mendaki, jadi everyone should be careful la kan.

Aku ni biasa ni orang paling belakang di antara we all berlima ni masa mendaki tu saje je bagi they all lepas jalan depan, bukan apa aku nak menikmati pemandangan tp hakikatnya den dah pancit awal2 lagi haha.. Jgn risau aku teruskan sbb tak nak give up.

Disebabkan aku kat belakang they all berempat aku pun panjat la bukit yg antara tercuram ka jugak kat situ, pehh! dah la licin.. Aku hmpir tergelincir dan hmpir mengelonsor dan hampir jatuh bedebuk dan macam2 lagi la masa tu. Ramai2 org turun naik ke bukit tu ade sekumpulan geng ni yg nak trun bukit tu bercerita lebih kurang mcm ni.

"ada org jatuh tergelongsor kat bukit tu"
"lepas tu org tolong ke org gelak?"
"org gelak wehh!! lepas tu baru tolong"

its quit like this la their conversation, aku ngan tirah dgar pandang antara satu sama lain. "adoi mcm kita pulak ni". Memag dan dan la lepas tu aku pulak hampir jatuh tergelongsor, masa tu memag terngiang ngiang je perbualan geng2 yg tadi tu..ishh ! dah la masa tu geng aku yg empat orang lagi dah kat atas tp nasib la akak aku mariam tggu aku dsebalik batu tp dia sibuk bersnap snap gmba jadi xtau la aku dah salah langkah haha.
Lokasi kejadian , pandangan atas.. licin tp takde curam sgt
Situasi tu sangat cuak dan org belakang aku pun cuak gak sbb kalo aku jatuh msti dia pun kena join jugak sbb dia rapat belakng aku hahaha. Alhamdulillah aku cepat2 bertindak dan melangkah ke batu yg tak licin menggunakan kekuatan yg aku ada masa tu dan tak jadi apa2.

Selepas redah bukit curam semua tu aku mula la bergmba sakan dgan geng2 aku, cantik sangat2 kat sana mungkin sbb ketenangan kat sana membuatkan tempat tu nmpak cantik.. Siap ada yg ckap gmba kat Broga yg aku buh kat fb tu kat obersea ok !! Malaysia pun ada tmpat cantik noxx !

Jumpa gak kawan2 baru, walaupun tak kenal tp main tegur je sbb nak mintak tolong snap gmbo we all berlima.. hehehe












1 comment:

  1. wah...menariknya baca pengalaman hiking you...teringin nak hiking jugak lepas2 covid ni...

    ReplyDelete